Sunday, November 06, 2011

perginya seorang nenek ;'(

Assalamualaikum :)

Al Fatihah untuk arwah nenek tercinta , Allahyarhamah Hajjah Rakna bt Ismail telah kembali ke Rahmatullah pada pagi Selasa , 1 November 2011 . walaupun aku tak selalu balik Terengganu , setahun 2 kali je balik Terengganu beraya dengan arwah , tapi , aku sangat terasa kehilangan atok tercinta . aku tak sangka , begitu cepat arwah pergi . 2 minggu sebelum tu sepupu aku meninggal , arwah seperti tak bermaya . mungkin terasa akan kehilangan cucu . arwah seorang nenek yang sangat tabah . aku tak sempat jumpa arwah datuk dari kecik . arwah datuk meninggal sebelum aku dilahirkan lagi . tapi arwah nenek sangat kuat untuk membesarkan anak-anak dia .

macam-macam benda pelik jadi sebelum arwah tenat . arwah dah tak ingat macam mana nak solat . taktau nak baca apa . arwah nak solat dalam bilik air . bila makcik tegur , arwah marah . sampai pakcik kena bawak arwah duduk kat tempat nak solat tu , ambik wudhuk dekat situ , baru lah arwah ingat macam mana cara nak solat .

aku kagum dengan arwah nenek . masa arwah tenat , arwah ingat semua cucu-cucu dia . pakcik aku cerita , petang Isnin , 31 Oktober , arwah sempat sebut nama aku , nama abang-abang aku , nama sepupu aku . katanya , Fatin , Ali tak balik ke? sebak . sebak bila aku sampai Terengganu malam Isnin tu , atok dah tak boleh berkata-kata . Allah dah tarik satu nikmat yang Dia bagi dekat arwah . atok , Fatin balik ni atok . aku duduk tepi arwah , pegang tangannya , pegang kaki dia , aku urut arwah . Ya Allah , tak sanggup aku tengok arwah tercungap-cungap seperti sesak nafas . air mata mengalir .

malam Isnin tu , doktor kata , takde pape sebab nadi semua berdenyut dengan baik . tapi doktor kata , bawak lah pegi hospital , boleh jugak masuk air untuk bagi arwah tenaga . malam tu , kami bawak arwah pegi hospital jam 12 macam tu . jam 5 pagi baru boleh masuk wad . sebelum balik , aku masuk wad tengok arwah . sebak . darah penuh atas cadar . sebabnya , masa doktor ambik darah , darah banyak memancut keluar . doktor ambik darah kat leher , sebab kat tangan dah tak boleh ambik darah dah . hmmm sakitnya hati aku bila cadar yang penuh dengan darah tu , nurse langsung tak ambik peduli . tak salin langsung cadar tu . nurse , kalau taknak buat , bagi aku je buat , aku tak sanggup tengok atok macam ni . tapi itu semua aku kata dalam hati .

kami pun balik rumah , pakcik yang jaga arwah malam tu . esok paginya , pukul 9 macam tu , kami siap-siap nak pergi tengok arwah dekat hospital . tapi panggilan yang kami dapat dari makcik , buat aku terpinga . makcik cakap : datanglah hospital cepat , atok takde dah . luluh rasa hati . diam seribu kata dalam kereta . airmata je berlinang . sampai hospital terus berlari ke wad . atok dah takde :'(

arwah , berhasrat nak korban hari ni , 6 november hari raya aidiladha . arwah , teringin nak jumpa cucu dia yang dah 6/7 tahun tak berjumpa . tapi semua tu , tak berkesempatan . Allah lebih sayangkan dia . kami redha pemergian atok . walaupun tak puas lagi untuk aku bermanja dengan arwah . tak puas lagi untuk aku menagih kasih seorang nenek .

aku rindukan arwah . rindu , setiap kali kami sampai je terengganu , arwah lah yang paling kalut sekali . nak buat air , nak buat itu , nak buat ini , riuh satu rumah dengar suara arwah walaupun time tu dah pukul 3 4 pagi sekalipun , arwah tetap nak bagi keselesaan dekat anak , cucu dia . tapi setiap kali kami nak balik perak , arwah mesti cakap : sunyilah rumah atok , Fatin Ali nak balik dahh . sedih jugak dengar tapi kami cakap , alaa atok , nanti kami balik lagi :) .

atok , kami balik terengganu nak jumpa atok . tapi lepas ni macam mana ? atok dah takde nak sambut kami dengan keriuhan atok . kami dah tak dapat nak rasa kuah singgang atok yang superb tu . kami dah tak dapat rasa tapai atok yang sangat sedap tu . atok dah takde nak bubuh inai kat jari kami . atok dah takde nak masakkan ayam kampung untuk kami . atok dah takde nak buat kopi untuk kami setibanya kami ke kampung . atok dah takde nak hamparkan tilam untuk kami tidur . atok dah takde untuk cakap : besar dah Fatin ni . atok dah takde nak buat semua tu :( tapi Fatin tau , atok tengok Fatin sekarang kan ? kami sayangkan atok .



Al Fatihah

11 comments:

  1. takziah ye aten..moga rohnya dicucri rahmat~

    ReplyDelete
  2. takziah ye. banyakkan berdoa buat arwah. moga ditempatkan dalam kalangan mereka yang dilindungi dan dikasehiNya.

    ReplyDelete
  3. takziah la aten..angah teruk sedih...:( al-fatihah aten..:(

    ReplyDelete
  4. ajek syg... hu.. abg teringat balik masa ajek call abg aritu. ajek msg abg, atok dah pergi pagi tu, abg terus stop buat keja. tarik nafas dalam-dalam. walaupun abg tak pernah jumpa atok ajek, kenapa rasa atok ajek dekat je dengan abg?

    atok dah takde, tapi atok sentiasa ada dlm ajek. ajek memang takleh tgok atok dah, tapi atok sentiasa tgok ajek. nun, atok jauh kat sana mesti tgok ajek selalu.

    doakan untuk atok, semoga ditempatkan dikalangan yang terpilih. Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  5. takziah aten.. sy pun sedih jgk. menangis bace ni. sy juga baru kehilangan atuk (bkn nenek) dlm thn ni jgk. sy dpt rase ape yg aten rase. bile balik kmpg , x meriah tnpe mereka. balik kmpg pun dh jarang. sbb dah xde org yg menyambut dgn keriangan. sabar dan doa saja utk mereka. Al-Fatihah :)

    ReplyDelete
  6. terima kasih semua :) Al fatihah

    abg fadil : thanks abg . thanks sebab support ajek . sntiase ade dgn ajek time tu .


    linda : betul , nanti nak balik kampung dah tak rasa meriah nya . nasib baik ada lagi makcik-makcik kat sana semua . mama pun cakap benda yang sama . macam tak best la nenek dah takde . :( al-fatihah

    ReplyDelete
  7. al - fatihah tuk arwah opah ye aten.

    ReplyDelete
  8. yg pergi tetap pergi.

    yg penting sedekahkan alfatihah, doakan arwah banyak2

    bulan may lepas nenek (tok) meninggal jugak. bezanya, tok yg ni tinggal kat rumah han. dan ni tok yg akhir sekali han ade, takde dah yg lain.

    memang han la yg dok melayan die, kecuali masa kat uni.

    mmg terasa jugakla sebab kitorang duduk bilik yang sama.

    sabar k? :')

    ReplyDelete
  9. mekaseh kak ruzz :)

    han : mungkin han lebih terasa dari aten la sebab han duduk dengan arwah dari kecik kan . tapi walau macam mana pun , arwah tetap dalam ingatan kita .

    ReplyDelete
  10. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete

Saye Nak Choki-Choki Boleh? ... ♥