Thursday, April 12, 2012

Mandi Wajib yang SAH :)

Assalamualaikum :)
Hey Ho Hai readerssssss :D

Amboi lamanya aku menyepi , sampaikan ada yang cakap , aku dah lupa password blogger.com ke ? HAHA aku malas nak update . Dan ketahuilah bahawa , aku sedang menikmati cuti yang UITM bagi selama 2 bulan , yeayyy 2 bulan ! yeeee 2 BULAN ! okay enuff -.- annoyin pulak guwa rasa .

Baiklah untuk permulaan cuti semester ni , aku nak cakap pasal Mandi Wajib , yang betul , yang sah ! Mandi Wajib , perkataan yang nampak mudah , mudah di sebut tapi yang mudah itulah yang selalu diambil mudah oleh orang-orang yang selalu meringankan semua perkara . Maksud sayaaa , mudah disebut tapi jangan terkejut jika banyak umat Islam yang tidak sah mandi wajibnya sebab tak buat dengan betul . Bila mandi wajib tak sah , ibadah lain bagaimana pula ? Okay :)



Jom kita tengok Rukun Mandi Wajib pulak . Rukun mandi ada 3 :

  • Niat
Yang umum ialah : "Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala"
Bagi perempuan yang habis haid : "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala"

Baik , niat di dalam hati , disertakan ketika air sampai dekat mana-mana anggota badan . Okay kat sini ada 2 keadaan .
  1. Jika niat dilambatkan atau air dah kena anggota badan sebelum niat , maka mandi wajibnya tidak sah .
  2. Jika niat sebelum air sampai ke anggota , maka mandi wajibnya tidak sah .
Nampak remeh bukan ?
  • Menghilangkan najis
Yang ni simple . Semua orang tau najis tu apa kan ? Baik, jika kita ada najis di badan , najis itu boleh dihilangkan sekali semasa mandi wajib . Sebagai contoh , air kencing . Boleh dibasuh serentak .

  • Ratakan air ke seluruh badan
Yang ini , nampak mudah , tetapi rumit juga sebenarnya bagi sesetengah pihak . Kenapa aku cakap macam tu ? Baik , kita tengok situasi . Meratakan air ke seluruh badan yang zahir bermaksud , air perlu melalui semua anggota badan , iaitu meliputi kulit , rambut dan bulu yang ada pada badan . Anggota badan yang lain rasanya dah jelas kan ?
  1. Kuku
- Jika dalam kuku ada kotoran , wajiblah dibuang supaya ia tidak menghalang air sampai ke dalam atau ke bahagian bawah kuku . Jelas ?

2. Rambut

- Rambut yang disanggul atau ditocang , wajib dibuka sekiranya air tak sampai ke dalamnya .

- Rambut yang diwarnakan selain daripada inai , maka mandi wajibnya tidak sah . Sekiranya seseorang mewarnakan rambut selain daripada inai , maka dia mesti membuang pewarna tersebut sebelum mandi wajib . Baik , kat sini yang susah . Nak buang pewarna tu macam mana pulak ? Padahal nak buang pewarna tu sikit punya susah -.- Nak kena potong botak kah ? :)

Okay , pewarna rambut sebenarnya menyalut rambut kita . Berbeza dengan inai yang meresap ke dalam rambut . Mandi wajib tidak sah kerana pewarna rambut tadi yang menghalang air sampai kat rambut kita .

Tapi dalam hal ni , jangan pula ada yang salah faham ye . Sebenarnya pewarna tu kalau ada sijil halal oleh JAKIM dan kalau tak bernajis , bukanlah bermaksud mandi wajib tu tak sah . Dalam hal ni , kita kena tengok pulak , solat dengan mandi wajib itu berbeza . Jadi haruslah dilihat dari pandangan yang berbeza .

Okayy , itu sahaja tentang Mandi Wajib . Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah , yang buruk itu datang dari aku sendiri . Aku cuma nak kongsi sedikit ilmu yang ada . Semoga boleh dimanfaatkan dan boleh buat muhasabah diri . Mungkin ada sedikit kelalaian dalam diri , termasuk aku sendiri .



p/s : teringin nak bath tub gini lah pulak :P

3 comments:

  1. salam,
    Apa kabar orang parit Buntaq....

    Nice entry !

    ReplyDelete
  2. @Park Shake
    Wassalam , habaq bekk :p haha

    ReplyDelete
  3. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete

Saye Nak Choki-Choki Boleh? ... ♥